Екологічне виховння
"Любов до природи слід виховувати з раннього
дитинства. Все це залишається в дитячій душі, осяяне почуттям радості, і
покладе основи любові до рідної природи." (Григорій Ващенко)
Головним
завданням екологічної освіти сучасної школи можна вважати:
·
засвоєння наукових
знань про взаємозв’язок природи, суспільства і людської діяльності;
·
розуміння
багатогранної цінності природи для суспільства в цілому і кожної людини
зокрема;
·
оволодіння нормами
правильної поведінки в природному середовищі;
·
розвиток потреби
спілкування з природою;
·
активізація
діяльності щодо охорони й поліпшення навколишнього середовища.
Охорона природи – обов’язок кожної людини. Успіх у цій
справі залежить, перш за все, від усвідомлення важливості усього завдання, від
переконаності, вміння і звички постійно, на кожному кроці оберігати рідну
природу, лікувати ті рани, які вже нанесено і не допускати нових. Адже людству
загрожує загибель найближчими десятиліттями, якщо воно терміново не змінить
свого ставлення до природи, не змінить стилю своєї діяльності й існування, не
переоцінить життєвих цінностей.
Людству потрібні нова філософія життя, висока
екологічна культура й свідомість. Людина зобов’язана вклонитися своїй
дарительці Природі.
"Пам’ятай зеленого коника біля твоїх ніг,
Пам’ятай тихий вітер, що між трави пробіг,
Не забудь приголубить у лузі ромашку,
Посадити деревце - це для тебе не важко.
Пожалій джерельце, не засмічуй колодязь.
Це ж для тебе усе, це твій дім, це - природа."
Пам’ятай тихий вітер, що між трави пробіг,
Не забудь приголубить у лузі ромашку,
Посадити деревце - це для тебе не важко.
Пожалій джерельце, не засмічуй колодязь.
Це ж для тебе усе, це твій дім, це - природа."
Мета екологічного
виховання - формування відповідального і дбайливого ставлення
до природи, що базується на екологічній свідомості. Це передбачає дотримання
моральних і правових принципів природокористування й пропаганду ідей щодо його
оптимізації, активну діяльність із вивчення й охорони природи своєї місцевості.
Формування морально-екологічних понять є однією з умов
ефективності екологічної освіти й виховання. Для цього необхідне залучення
учнів до різних видів діяльності: навчально-пізнавальної,
науково-дослідницької, туристично-краєзнавчої, пропагандистсько-просвітницької,
природоохоронної тощо. Слід зазначити, що тільки за органічного поєднання
різних видів діяльності можна забезпечити розв'язання всіх завдань екологічної
освіти й виховання учнів.
Чільне місце в системі екологічної освіти й виховання
належить проблемі змісту діяльності учнів, що вбирає в себе чотири аспекти взаємодії
суспільства та природи:
Ø усвідомлення мети
й способів раціонального використання природи людиною;
Ø розуміння не лише
практичної, а й пізнавальної, естетичної,морально-етичної, гуманістичної,
економічної, національно-патріотичної й гігієнічної цінності навколишнього
природного середовища;
Ø усвідомлення
негативних наслідків використання природних систем (виснаження природних
ресурсів, забруднення природного середовища, зникнення еталонів та пам'яток
природи тощо);
Ø оволодіння
школярами теорією та практикою побудови власних стосунків у системі «людина - природа».
Екологічне виховання має сформувати екологічну
культуру людини, для якої характерні різнобічні, глибокі знання про навколишнє
середовище (природне і соціальне); екологічний стиль мислення, що передбачає
відповідальне ставлення до природи та свого здоров'я; наявність умінь і досвіду
вирішення екологічних проблем (насамперед на місцевому рівні); безпосередня
участь у природоохоронній роботі, а також здатність передбачати можливі
негативні наслідки природо-перетворювальної діяльності людини.