Правова освіта, захист прав дітей, профілактика
правопорушень та негативних проявів в учнівському середовищі, моральне
виховання
Правова
освіта та правове виховання передбачає створення системи навчання та виховання,
спрямованої на формування нового, вищого рівня правової культури особистості.
Наріжним стрижнем цієї культури є правосвідомість особистості, що включає
отримання системних наукових знань.
Правова
культура суспільства - як стабільна відповідність способу і результату
поведінки всіх і кожного правовим нормам, принципам, цінностям - відображує
рівень розвитку правосвідомості кожної особистості і вміщує в собі не тільки
знання про закон і правопорядок, але й безпосередні дії людини (прояв
законослухняності, поваги до права, закону) в різних, навіть виняткових
життєвих ситуаціях, передбачає уміння і готовність особистості вирішувати свої
життєві проблеми, жити з людьми і серед людей, орієнтуючись на норми права і не
виходячи за межі закону.
Проблема
превентивності завжди була і є пріоритетною в системі психолого-педагогічних,
медичних, правових, соціологічних досліджень у різних країнах світу. В Україні
ця проблема відчувається особливо гостро, оскільки молодь формується у важких
соціокультурних умовах економічних і політичних суперечностей, нестабільності
соціальних процесів, високій криміногенності суспільства.
Превентивне
виховання – це цілісна система підготовчих, профілактичних дій педагогів із
метою запобігання формуванню негативних звичок, рис характеру та проявам
асоціальної поведінки підлітків, а також організація належного догляду за їх
діяльністю.
Позакласна
виховна робота є інструментом вирішення багатьох проблем. Тому адміністрація
школи намагається створити сімейний мікроклімат в колективі, спостерігають за
вихованістю, культурою і стилем спілкування, особистими якостями кожного,
виявляють схильних до шкідливих звичок та проводять профілактичну роботу з цими
учнями, як первинну так і поглиблену, із залученням зовнішніх важелів.
Педагогічний
колектив НВК працює над створенням відповідних умов для розвитку фізично і
психічно здорової особистості, запобігання пияцтву, наркоманії, насильству,
іншим асоціальним явищам, що негативно впливають на здоров’я людей. У школі
створено таку систему превентивного виховання, яка забезпечує тривалий і цілісний
виховний вплив на учнів.
Висновки
багатьох відомих педагогів та психологів, результати сучасних досліджень
свідчать про те, що джерелами проступків та правопорушень неповнолітніх є
відхилення в поведінці, ігровій, учбовій та інших видах діяльності, які часто
спостерігаються ще в дошкільному віці. Тому важливим напрямом роботи є
орієнтація учнів на здоровий спосіб життя психологічний супровід процесу
адаптації учнів до1 класу та переходу учнів з початкової до середньої школи, а
також виявлення учнів «групи ризику» на всіх вікових етапах.
Заходи з правової освіти:
-
правова освіта, розповсюдження інформації щодо правових можливостей подолання
проблем (лекції, кіно-, відео лекторії, освітні програми, матеріали в ЗМІ);
-
надання консультативної допомоги у розв’язанні проблем (консультації юриста,
психолога, лікаря, педагога);
-
надання кризової соціальної допомоги (кризові стаціонари, служби «Телефон
довіри»);
-
соціально-педагогічна допомога сім’ям з проблемними дітьми;
-
соціальний захист і реабілітація дітей з девіантних сімей;
-
сприяння зайнятості населення, особливо – представників соціально вразливих
груп та груп ризику;
-
створення умов для змістовного проведення дозвілля (творчі гуртки та студії,
спортивні секції, дозвільні заклади, конкурси, вуличні ігрові майданчики);
-
соціально-психологічні тренінги ;
навчання
на рівних (підготовка волонтерів з числа підлітків та молоді, які
поширюватимуть профілактичну інформацію в середовищі однолітків).
Система правової освіти та виховання в школі – це складна
динамічна, залежна від економічних, політичних і соціальних чинників модель
реалізації основних напрямків діяльності школи, що вимагає взаємообумовленості
та взаємозв’язку елементів правоосвітнього та правовиховного процесів,
передбачає широке коло й активну позицію всіх задіяних суб’єктів, здійснюючи
позитивний вплив на них; покликана створити умови для розвитку правового
мислення в учнів і забезпечити цілеспрямоване формування в дітей звички діяти
відповідно до закону.
Провідною задачею школи є формування компетенцій
притаманних громадянину демократичного суспільства.
В основу роботи школи покладено:
•
основні положення Конституції України та «Конвенції про права дитини»;
•
Закон України «Про освіту»;
•
національну програму «Діти України»;
•
«Концепцією громадянської освіти в середній школі України»;
•
«Концепцію правового виховання та правової освіти”;
•
річний план школи на навчальний рік.
Мета і завдання правової освіти та виховання в школі:
•
формувати в учнів особистісні риси громадянина України, систему знань про
сучасну державу і право, особливості їх виникнення, функціонування і розвитку,
їх роль та функції в організації суспільного життя;
•
навчити учнів аналізувати і з правової точки зору оцінювати суспільно-політичні
події; користуватися правовими актами та юридичною літературою і діяти згідно з
нормами права у конкретних життєвих ситуаціях;
•
знайомити учнів з історією розвитку правової думки та правовідносин, основами
конституційного ладу України, її правової системи, галузями права та правовими
інститутами;
:•
формувати в учнів власний погляд на державно- правові явища та особливості їх
функціонування, усвідомлювати роль людини в системі суспільних відносин;
•
формувати навички правомірної поведінки, позитивні мотиви активної участі в
суспільному житті, соціальний оптимізм, здатність здійснювати самостійний вибір
і приймати відповідальне рішення, уміння юридично грамотно орієнтуватись у
конкретних життєвих ситуаціях та діяти згідно з правовими нормами;
•
виховувати в учнів повагу до державної символіки, традицій та звичаїв
українського народу, переконання в необхідності суворого дотримання законів,
негативне ставлення до протиправних вчинків.
Функціонування
системи безперервної правової освіти забезпечується:
1.
Класними керівниками 1-4 класів.
3.
Класними керівниками5-9 класів.
3.
Вчителями-предметниками.
4.
Методичною радою школи.
5.
Педагогом-організатором та активістами учнівського самоврядування.
З
метою формування в учнів правової культури, готовності жити в правовій державі,
формування активної громадянської позиції, в школі діє гурток «Права дітей» В
школі систематично проводиться робота щодо попередження правопорушень:
•
ведеться індивідуальна робота з учнями, схильними до правопорушень;
•
на методичних об’єднаннях класних керівників розглядаються питання правової
освіти учнів та їх батьків;
·
в школі постійно
діє правовий лекторій, на засіданнях батьківського педвсеобучу розглядаються
питання правового виховання
·
бесіди, тренінги,
анкетування не менше 1 разу на тиждень проводять класні керівники;
·
виховні години,
вікторини,засідання за круглим столом, семінари;
·
учні школи є
активними учасниками конкурсів малюнків «Наші права», «Україна –правова
держава»,стінгазет «Ми і закон», «Ми живемо в правовій державі»
·
з нагоди проголошення
Загальної декларації прав людини в школі проведено Всеукраїнський урок «Права
людини»
Система
профілактичної роботи, яка створена в школі за останні 2 роки, дає свої
позитивні результати.
Забезпечення
функціонування безперервної правової освіти — це один з головних напрямків
роботи в школі . А для кожного учня — фундамент його свідомого життя.
Немає коментарів:
Дописати коментар