Превентивне виховання в школі – це система підготовчих та профілактичних дій педагогів, спрямованих на запобігання формуванню в учнів негативних звичок, рис характеру, проявам асоціальної поведінки підлітків та організацію належного догляду за діяльністю школярів.
Мета:
забезпечення відповідального ставлення до особистого здоров’я у учнівської молоді;
протистояти шкідливим звичкам та неадекватній поведінці,
накопичення відповідних знань і вмінь, усвідомлення потреб і мотивів, визначення ціннісних орієнтацій;
підвищити рівень обізнаності з проблематики ВІЛ/СНІД, шкідливих звичок.
Головні завдання :
- формування  правового  світогляду підлітків,
попередження  правопорушень серед учнів;
- набуття учнями знань, умінь і навичок реалізації
здорового  способу життя та попередження вживання  наркотичних
речовин, алкоголю, тютюнопаління;
- формування  навичок  відповідальної
поведінки учнів;
- попередження  випадків дитячого травматизму;
- підвищення  обізнаності учнів щодо проблеми
ВІЛ/СНІДу;
- набуття необхідних  умінь і навичок безпечної
поведінки;
- виховання толерантного ставлення учня до оточуючих
Під час взаємодії з важковиховуваними дітьми педагог
повинен компетентно здійснювати супровід учнів в їх розвитку, саморозвитку,
соціалізації та культурній інтеграції.
Функції превентивного виховання
Діагностично-прогностична функція полягає в аналітичній роботі зі з'ясування причин і умов відхилень у поведінці дітей; у передбаченні тенденцій їхнього розвитку; у виявленні шляхів і способів превентивного втручання в соціальну ситуацію розвитку особистості.
Корекційно - реабілітаційна функція ставить за мету узгодження виховного процесу з реальними умовами соціалізації дитини і пов'язана із втручанням у негативну ситуацію її розвитку на рівні знань, емоцій, поведінки, використання оптимальної коригувальної допомоги, перевиховання та подолання негативних проявів у поведінці, налагодження стосунків для позитивного способу життя.
Освітньо-консультативна функція передбачає використання сучасних технологій надання оптимальної освітньої, консультативної інформації; попередження і нейтралізацію надмірної інформації про види і форми негативних явищ.
Організаційно-методична функція ставить за мету опрацювання і реалізацію міжгалузевих науково-дослідних проектів із проблем превентивного виховання; дослідження соціально-гігієнічних та медико-біологічних факторів розвитку схильності неповнолітніх до негативної поведінки та розробку заходів щодо їі профілактики.
Інтнегрaтивно - просвітницька функція передбачає збір, аналіз, адаптацію узагальнення та впровадження вітчизняного й зарубіжного досвіду превентивної практики, інтеграцію у світовий превентивний процес у роботі з дітьми І молоддю.
Превентивне виховання здійснюється на таких рівнях:
раннє, або первинне, превентивне виховання (соціально-педагогічна профілактика);
вторинне превентивне виховання (превентивна допомога і корекція);
третинне превентивне виховання (адаптація, реабілітація і ре соціалізація).
Соціально-педагогічна профілактика (первинна профілактика) – вид превентивної роботи, спрямований на здійснення освітньо-профілактичних заходів та інших педагогічних моделей впливу на особистість з метою попередження різних видів небезпечної поведінки на ранніх стадіях відхилень. Вона ґрунтується на позитивній педагогічній діяльності, мета якої - своєчасне виявлення та виправлення несприятливих інформаційних, педагогічних, психологічних, організаційних та інших факторів, що зумовлюють відхилення у психологічному та соціальному розвитку дітей у їхній поведінці, стані здоров'я.
Зміст соціально-педагогічної профілактики: взаємодія у
формуванні знань, умінь, установок та мотивів свідомого вибору про соціальних
моделей поведінки; підготовка та розповсюдження превентивної інформації через
друковану продукцію, засоби масової інформації, спілкування на рівні
міжособистісних стосунків, інші форми соціально-педагогічної роботи.
Превентивна допомога і корекція - вид психолого-педагогічної та медико-соціальної діяльності, що полягає у допомозі окремим категоріям групам ризику (зменшення шкоди, допомога з метою самодопомоги). Це передбачає психолого-педагогічний та соціально-терапевтичний вплив на особистість з тим, щоб вона сама навчилась допомагати собі, розв`язуючи багато чисельні проблеми, що провокують на деструктивну поведінку. На цьому рівні є доцільними:
реалізація програми превентивного виховання з «групами ризику» із залученням державних, громадських, конфесійних організацій, волонтерів;
патронажна робота з «групами ризику», неповнолітніми із дисфункціональних сімей по усуненню соціально-психологічних передумов деструктивної поведінки;
організація різноманітних форм превентивної освіти, проведення дозвілля.
Адаптація. реабілітація та ре соціалізація полягає в реконструкції соціокультурного оточення для різних категорій дітей, допомозі в спілкуванні та навчанні з метою відновлення втрачених соціальних зв'язків або адаптації в соціальній життєдіяльності. Необхідними заходами такої роботи є:
науково-методичне забезпечення превентивної соціально-терапевтичної роботи у школі;
співпраця і науково-методична підтримка роботи служби у справах дітей, служб «Телефонів довіри», інших закладів, до функцій яких входить вирішення проблем негативної поведінки дітей;
науково-методичне сприяння організації і розвитку взаємо підтримки неповнолітніх;
Форми та методи роботи
години спілкування;
тренінги;
«круглі столи»;
спільні з батьками заходи;
консультаційні пункти;
діяльність органів учнівського самоврядування;
інтелектуальні та розвивальні ігри;
гуртки за інтересами;
конференції, диспути, дискусії;
дні відкритих дверей;
уроки;
батьківські збори;
моніторинг;- шкільні газети. 
 
Основні заходи  
| 
   №п/п  | 
  
   Назва заходу  | 
  
   Термін проведення  | 
  
   Відповідальні  | 
 
| 
   1.  | 
  
   Взяти на облік учнів, схильних до правопорушень, учнів, які потребують корекції поведінки, учнів з сімей соціального ризику.  | 
  
   Серпень-вересень  | 
  
   КК(класні кер.) 
РП(Рада профілактики) 
 | 
 
| 
   2.  | 
  
   Розробити індивідуальний план роботи з важковиховуваними дітьми  | 
  
   Серпень-вересень  | 
  
   КК 
РП  
 | 
 
| 
   3.  | 
  
   Поновити куточок правових знань.  | 
  
   Жовтень  | 
  
   Вчитель правознавства  | 
 
| 
   4.  | 
  
   На засіданнях учнівського самоврядування (центр Дисципліни та порядку) заслуховувати учнів, схильних до правопорушень.  | 
  
   1 раз в місяць  | 
  
   ОДК 
Голова Ради профілактики 
 | 
 
| 
   5.  | 
  
   В класах проводити години спілкування, диспути на орієнтовану тематику: 
- “Як керувати своїми вчинками” 
- “Право і закон” 
- “Що головне для тебе в житті” 
- “Чи знаєш ти свої обов’язки” 
- “Від пияцтва до злочину – один крок” 
- “Шкідливі звички” 
- “Згубний вплив тютюну на здоров’я підлітків” 
- “Відповідальність людини за вчинки, скоєні в стані наркотичного та
  алкогольного отруєння” 
- “Що ви знаєте про СНІД?” 
тощо.  
 | 
  
   Протягом року  | 
  
   КК  | 
 
| 
   6.  | 
  
   Спланувати і провести місячник правових знань, включивши такі заходи: 
- анкетування учнів різних вікових груп; 
- години спілкування про право і закон; 
- зустріч з працівниками правоохоронних органів, лікарями; 
- обговорення газетних статей та літературних творів на морально-етичну
  та правову тему; 
- розважальний позакласний захід з правової тематики 
тощо.  
 | 
  
   Згідно плану  | 
  
   Вчитель правознавства 
КК 
Вчитель правознавства 
 | 
 
| 
   7.  | 
  
   З метою покращення успішності та дисципліни учнів проводити операції-рейди: “Урок”, “Вулиця”, “Перерва”, “Запізнення”, “Дискотека”, «Портфель».  | 
  
   Регулярно  | 
  
   ОДК 
КК 
Члени батьківського комітету 
 | 
 
| 
   8.  | 
  
   Організувати виступи на робочих лінійках по результатах навчання, виховання учнів; чергування класів.  | 
  
   Щопонеділка  | 
  
   ОДК 
Центр «Дисципліни і порядку» 
 | 
 
| 
   9.  | 
  
   В порядок денний класних батьківських зборів включати питання на правовиховну тему.  | 
  
   Згідно плану  | 
  
   КК  | 
 
| 
   10.  | 
  
   З метою виявлення причин порушення дисципліни окремих учнів проводити психолого-педагогічний консиліум.  | 
  
   Згідно плану  | 
  
   КК  | 
 
| 
   11.  | 
  
   Питання “Превентивне виховання школярів” заслухати на методичному об’єднанні класних керівників.  | 
  
   Згідно плану  | 
  
   Голова РП 
Голова МО класних керівників 
 | 
 
| 
   12.  | 
  
   Провести загальношкільні батьківські лекторії з питань правентивного виховання.  | 
  
   Згідно плану  | 
  
   Лекторська група  | 
 
| 
   № 
п/п  
 | 
  
   Назва заходу  | 
  
   Термін проведення  | 
  
   Відповідальні  | 
 
| 
   1.  | 
  
   Взяти на облік учнів, схильних до правопорушень, учнів, які потребують корекції поведінки, учнів з сімей соціального ризику. 
Розробити індивідуальний план роботи з важковиховуваними дітьми 
 | 
  
   Серпень-вересень  | 
  
   ЗДВР 
КК(класні кер.) 
РП(Рада профілактики)  
 | 
 
| 
   2.  | 
  
   На кожного з вищевказаних учнів завести картки, дати їм доручення, закріпити наставників, вести за ними спостереження.  | 
  
   Серпень-вересень  | 
  
   КК 
РП 
 | 
 
| 
   3.  | 
  
   Поновити куточок правових знань.  | 
  
   Жовтень  | 
  
   Вчитель правознавства  | 
 
| 
   4.  | 
  
   На засіданнях учнівського самоврядування заслуховувати учнів, схильних до правопорушень.  | 
  
   1 раз в місяць  | 
  
   ЗДВР 
Голова Ради профілактики 
організатор  
 | 
 
| 
   5.  | 
  
   В класах проводити години спілкування, диспути на орієнтовану тематику: 
- “Як керувати своїми вчинками” 
- “Право і закон” 
- “Що головне для тебе в житті” 
- “Чи знаєш ти свої обов’язки” 
- “Від пияцтва до злочину – один крок” 
- “Шкідливі звички” 
- “Згубний вплив тютюну на здоров’я підлітків” 
- “Відповідальність людини за вчинки, скоєні в стані наркотичного та
  алкогольного отруєння” 
- “Що ви знаєте про СНІД?” 
тощо.  
 | 
  
   Протягом року  | 
  
   КК  | 
 
| 
   6.  | 
  
   Спланувати і провести місячник правових знань, включивши такі заходи: 
- анкетування учнів різних вікових груп; 
- години спілкування про право і закон; 
- зустріч з працівниками правоохоронних органів, лікарями; 
- обговорення газетних статей на морально-етичну та правову тему; 
- вечір-конкурс вихованих 
тощо.  
 | 
  
   Згідно плану  | 
  
   ЗДВР 
Вчитель правознавства 
КК 
Вчитель правознавства 
 | 
 
| 
   7.  | 
  
   З метою покращення успішності та дисципліни учнів проводити операції-рейди: “Урок”, “Вулиця”, “Перерва”, “Запізнення”, “Дискотека”.  | 
  
   Регулярно  | 
  
   ЗДВР 
КК 
Члени батьківського комітету 
 | 
 
| 
   8.  | 
  
   Проводити лінійки по результатах навчання, виховання учнів; санітарного стану класів.  | 
  
   Щопонеділка  | 
  
   ЗДВР 
Самоврядування 
 | 
 
| 
   9.  | 
  
   В порядок денний батьківських зборів включати питання на правовиховну тему.  | 
  
   Згідно плану  | 
  
   ЗДВР 
КК  
 | 
 
| 
   10.  | 
  
   З метою виявлення причин поганої дисципліни окремих учнів провести психолого-педагогічний консиліум.  | 
  
   Згідно плану  | 
  
   КК  | 
 
| 
   11.  | 
  
   Питання “Превентивне виховання школярів” заслухати на педраді, методичному об’єднанні класних керівників.  | 
  
   Згідно плану  | 
  
   Дирекція школи 
Голова МО класних керівників 
 | 
 
| 
   12.  | 
  
   Провести загальношкільні батьківські збори з питань правового всеобучу.  | 
  
   Згідно плану  | 
  
   Лекторська група  | 
 
Немає коментарів:
Дописати коментар