Превентивне виховання в школі – це система підготовчих та профілактичних дій педагогів, спрямованих на запобігання формуванню в учнів негативних звичок, рис характеру, проявам асоціальної поведінки підлітків та організацію належного догляду за діяльністю школярів.
Мета:
забезпечення відповідального ставлення до особистого здоров’я у учнівської молоді;
протистояти шкідливим звичкам та неадекватній поведінці,
накопичення відповідних знань і вмінь, усвідомлення потреб і мотивів, визначення ціннісних орієнтацій;
підвищити рівень обізнаності з проблематики ВІЛ/СНІД, шкідливих звичок.
Головні завдання :
- формування правового світогляду підлітків,
попередження правопорушень серед учнів;
- набуття учнями знань, умінь і навичок реалізації
здорового способу життя та попередження вживання наркотичних
речовин, алкоголю, тютюнопаління;
- формування навичок відповідальної
поведінки учнів;
- попередження випадків дитячого травматизму;
- підвищення обізнаності учнів щодо проблеми
ВІЛ/СНІДу;
- набуття необхідних умінь і навичок безпечної
поведінки;
- виховання толерантного ставлення учня до оточуючих
Під час взаємодії з важковиховуваними дітьми педагог
повинен компетентно здійснювати супровід учнів в їх розвитку, саморозвитку,
соціалізації та культурній інтеграції.
Функції превентивного виховання
Діагностично-прогностична функція полягає в аналітичній роботі зі з'ясування причин і умов відхилень у поведінці дітей; у передбаченні тенденцій їхнього розвитку; у виявленні шляхів і способів превентивного втручання в соціальну ситуацію розвитку особистості.
Корекційно - реабілітаційна функція ставить за мету узгодження виховного процесу з реальними умовами соціалізації дитини і пов'язана із втручанням у негативну ситуацію її розвитку на рівні знань, емоцій, поведінки, використання оптимальної коригувальної допомоги, перевиховання та подолання негативних проявів у поведінці, налагодження стосунків для позитивного способу життя.
Освітньо-консультативна функція передбачає використання сучасних технологій надання оптимальної освітньої, консультативної інформації; попередження і нейтралізацію надмірної інформації про види і форми негативних явищ.
Організаційно-методична функція ставить за мету опрацювання і реалізацію міжгалузевих науково-дослідних проектів із проблем превентивного виховання; дослідження соціально-гігієнічних та медико-біологічних факторів розвитку схильності неповнолітніх до негативної поведінки та розробку заходів щодо їі профілактики.
Інтнегрaтивно - просвітницька функція передбачає збір, аналіз, адаптацію узагальнення та впровадження вітчизняного й зарубіжного досвіду превентивної практики, інтеграцію у світовий превентивний процес у роботі з дітьми І молоддю.
Превентивне виховання здійснюється на таких рівнях:
раннє, або первинне, превентивне виховання (соціально-педагогічна профілактика);
вторинне превентивне виховання (превентивна допомога і корекція);
третинне превентивне виховання (адаптація, реабілітація і ре соціалізація).
Соціально-педагогічна профілактика (первинна профілактика) – вид превентивної роботи, спрямований на здійснення освітньо-профілактичних заходів та інших педагогічних моделей впливу на особистість з метою попередження різних видів небезпечної поведінки на ранніх стадіях відхилень. Вона ґрунтується на позитивній педагогічній діяльності, мета якої - своєчасне виявлення та виправлення несприятливих інформаційних, педагогічних, психологічних, організаційних та інших факторів, що зумовлюють відхилення у психологічному та соціальному розвитку дітей у їхній поведінці, стані здоров'я.
Зміст соціально-педагогічної профілактики: взаємодія у
формуванні знань, умінь, установок та мотивів свідомого вибору про соціальних
моделей поведінки; підготовка та розповсюдження превентивної інформації через
друковану продукцію, засоби масової інформації, спілкування на рівні
міжособистісних стосунків, інші форми соціально-педагогічної роботи.
Превентивна допомога і корекція - вид психолого-педагогічної та медико-соціальної діяльності, що полягає у допомозі окремим категоріям групам ризику (зменшення шкоди, допомога з метою самодопомоги). Це передбачає психолого-педагогічний та соціально-терапевтичний вплив на особистість з тим, щоб вона сама навчилась допомагати собі, розв`язуючи багато чисельні проблеми, що провокують на деструктивну поведінку. На цьому рівні є доцільними:
реалізація програми превентивного виховання з «групами ризику» із залученням державних, громадських, конфесійних організацій, волонтерів;
патронажна робота з «групами ризику», неповнолітніми із дисфункціональних сімей по усуненню соціально-психологічних передумов деструктивної поведінки;
організація різноманітних форм превентивної освіти, проведення дозвілля.
Адаптація. реабілітація та ре соціалізація полягає в реконструкції соціокультурного оточення для різних категорій дітей, допомозі в спілкуванні та навчанні з метою відновлення втрачених соціальних зв'язків або адаптації в соціальній життєдіяльності. Необхідними заходами такої роботи є:
науково-методичне забезпечення превентивної соціально-терапевтичної роботи у школі;
співпраця і науково-методична підтримка роботи служби у справах дітей, служб «Телефонів довіри», інших закладів, до функцій яких входить вирішення проблем негативної поведінки дітей;
науково-методичне сприяння організації і розвитку взаємо підтримки неповнолітніх;
Форми та методи роботи
години спілкування;
тренінги;
«круглі столи»;
спільні з батьками заходи;
консультаційні пункти;
діяльність органів учнівського самоврядування;
інтелектуальні та розвивальні ігри;
гуртки за інтересами;
конференції, диспути, дискусії;
дні відкритих дверей;
уроки;
батьківські збори;
моніторинг;- шкільні газети.
Основні заходи
№п/п |
Назва заходу |
Термін проведення |
Відповідальні |
1. |
Взяти на облік учнів, схильних до правопорушень, учнів, які потребують корекції поведінки, учнів з сімей соціального ризику. |
Серпень-вересень |
КК(класні кер.)
РП(Рада профілактики)
|
2. |
Розробити індивідуальний план роботи з важковиховуваними дітьми |
Серпень-вересень |
КК
РП
|
3. |
Поновити куточок правових знань. |
Жовтень |
Вчитель правознавства |
4. |
На засіданнях учнівського самоврядування (центр Дисципліни та порядку) заслуховувати учнів, схильних до правопорушень. |
1 раз в місяць |
ОДК
Голова Ради профілактики
|
5. |
В класах проводити години спілкування, диспути на орієнтовану тематику:
- “Як керувати своїми вчинками”
- “Право і закон”
- “Що головне для тебе в житті”
- “Чи знаєш ти свої обов’язки”
- “Від пияцтва до злочину – один крок”
- “Шкідливі звички”
- “Згубний вплив тютюну на здоров’я підлітків”
- “Відповідальність людини за вчинки, скоєні в стані наркотичного та
алкогольного отруєння”
- “Що ви знаєте про СНІД?”
тощо.
|
Протягом року |
КК |
6. |
Спланувати і провести місячник правових знань, включивши такі заходи:
- анкетування учнів різних вікових груп;
- години спілкування про право і закон;
- зустріч з працівниками правоохоронних органів, лікарями;
- обговорення газетних статей та літературних творів на морально-етичну
та правову тему;
- розважальний позакласний захід з правової тематики
тощо.
|
Згідно плану |
Вчитель правознавства
КК
Вчитель правознавства
|
7. |
З метою покращення успішності та дисципліни учнів проводити операції-рейди: “Урок”, “Вулиця”, “Перерва”, “Запізнення”, “Дискотека”, «Портфель». |
Регулярно |
ОДК
КК
Члени батьківського комітету
|
8. |
Організувати виступи на робочих лінійках по результатах навчання, виховання учнів; чергування класів. |
Щопонеділка |
ОДК
Центр «Дисципліни і порядку»
|
9. |
В порядок денний класних батьківських зборів включати питання на правовиховну тему. |
Згідно плану |
КК |
10. |
З метою виявлення причин порушення дисципліни окремих учнів проводити психолого-педагогічний консиліум. |
Згідно плану |
КК |
11. |
Питання “Превентивне виховання школярів” заслухати на методичному об’єднанні класних керівників. |
Згідно плану |
Голова РП
Голова МО класних керівників
|
12. |
Провести загальношкільні батьківські лекторії з питань правентивного виховання. |
Згідно плану |
Лекторська група |
№
п/п
|
Назва заходу |
Термін проведення |
Відповідальні |
1. |
Взяти на облік учнів, схильних до правопорушень, учнів, які потребують корекції поведінки, учнів з сімей соціального ризику.
Розробити індивідуальний план роботи з важковиховуваними дітьми
|
Серпень-вересень |
ЗДВР
КК(класні кер.)
РП(Рада профілактики)
|
2. |
На кожного з вищевказаних учнів завести картки, дати їм доручення, закріпити наставників, вести за ними спостереження. |
Серпень-вересень |
КК
РП
|
3. |
Поновити куточок правових знань. |
Жовтень |
Вчитель правознавства |
4. |
На засіданнях учнівського самоврядування заслуховувати учнів, схильних до правопорушень. |
1 раз в місяць |
ЗДВР
Голова Ради профілактики
організатор
|
5. |
В класах проводити години спілкування, диспути на орієнтовану тематику:
- “Як керувати своїми вчинками”
- “Право і закон”
- “Що головне для тебе в житті”
- “Чи знаєш ти свої обов’язки”
- “Від пияцтва до злочину – один крок”
- “Шкідливі звички”
- “Згубний вплив тютюну на здоров’я підлітків”
- “Відповідальність людини за вчинки, скоєні в стані наркотичного та
алкогольного отруєння”
- “Що ви знаєте про СНІД?”
тощо.
|
Протягом року |
КК |
6. |
Спланувати і провести місячник правових знань, включивши такі заходи:
- анкетування учнів різних вікових груп;
- години спілкування про право і закон;
- зустріч з працівниками правоохоронних органів, лікарями;
- обговорення газетних статей на морально-етичну та правову тему;
- вечір-конкурс вихованих
тощо.
|
Згідно плану |
ЗДВР
Вчитель правознавства
КК
Вчитель правознавства
|
7. |
З метою покращення успішності та дисципліни учнів проводити операції-рейди: “Урок”, “Вулиця”, “Перерва”, “Запізнення”, “Дискотека”. |
Регулярно |
ЗДВР
КК
Члени батьківського комітету
|
8. |
Проводити лінійки по результатах навчання, виховання учнів; санітарного стану класів. |
Щопонеділка |
ЗДВР
Самоврядування
|
9. |
В порядок денний батьківських зборів включати питання на правовиховну тему. |
Згідно плану |
ЗДВР
КК
|
10. |
З метою виявлення причин поганої дисципліни окремих учнів провести психолого-педагогічний консиліум. |
Згідно плану |
КК |
11. |
Питання “Превентивне виховання школярів” заслухати на педраді, методичному об’єднанні класних керівників. |
Згідно плану |
Дирекція школи
Голова МО класних керівників
|
12. |
Провести загальношкільні батьківські збори з питань правового всеобучу. |
Згідно плану |
Лекторська група |
Немає коментарів:
Дописати коментар