Превентивне виховання


        Превентивне виховання в школі – це система підготовчих та профілактичних дій педагогів, спрямованих на запобігання формуванню в учнів негативних звичок, рис характеру, проявам асоціальної поведінки підлітків та організацію належного догляду за діяльністю школярів.                                                                                                   
Мета:


  • забезпечення  відповідального ставлення до особистого здоров’я у учнівської молоді; 

  • протистояти шкідливим звичкам та неадекватній поведінці, 

  • накопичення відповідних знань і вмінь, усвідомлення  потреб і мотивів, визначення ціннісних орієнтацій; 

  • підвищити рівень обізнаності з проблематики ВІЛ/СНІД, шкідливих звичок. 
Головні завдання :
- формування  правового  світогляду підлітків, попередження  правопорушень серед учнів;
- набуття учнями знань, умінь і навичок реалізації здорового  способу життя та попередження вживання  наркотичних речовин, алкоголю, тютюнопаління;
- формування  навичок  відповідальної поведінки учнів;
- попередження  випадків дитячого травматизму;
- підвищення  обізнаності учнів щодо проблеми ВІЛ/СНІДу;
- набуття необхідних  умінь і навичок безпечної поведінки;
- виховання толерантного ставлення учня до оточуючих
Під час взаємодії з важковиховуваними дітьми педагог повинен компетентно здійснювати супровід учнів в їх розвитку, саморозвитку, соціалізації та культурній інтеграції.



Функції превентивного виховання

Діагностично-прогностична функція полягає в аналітичній роботі зі з'ясування причин і умов відхилень у поведінці дітей; у передбаченні тенденцій їхнього розвитку; у виявленні шляхів і способів превентивного втручання в соціальну ситуацію розвитку особистості.

Корекційно - реабілітаційна функція ставить за мету узгодження виховного процесу з реальними умовами соціалізації дитини і пов'язана із втручанням у негативну ситуацію її розвитку на рівні знань, емоцій, поведінки, використання оптимальної коригувальної допомоги, перевиховання та подолання негативних проявів у поведінці, налагодження стосунків для позитивного способу життя.

Освітньо-консультативна функція передбачає використання сучасних технологій надання оптимальної освітньої, консультативної інформації; попередження і нейтралізацію надмірної інформації про види і форми негативних явищ.

Організаційно-методична функція ставить за мету опрацювання і реалізацію міжгалузевих науково-дослідних проектів із проблем превентивного виховання; дослідження соціально-гігієнічних та медико-біологічних факторів розвитку схильності неповнолітніх до негативної поведінки та розробку заходів щодо їі профілактики.

Інтнегрaтивно - просвітницька функція передбачає збір, аналіз, адаптацію узагальнення та впровадження вітчизняного й зарубіжного досвіду превентивної практики, інтеграцію у світовий превентивний процес у роботі з дітьми І молоддю.

Превентивне виховання здійснюється на таких рівнях:


  • раннє, або первинне, превентивне виховання (соціально-педагогічна профілактика); 

  • вторинне превентивне виховання (превентивна допомога і корекція); 

  • третинне превентивне виховання (адаптація, реабілітація і ре соціалізація). 

Соціально-педагогічна профілактика (первинна профілактика) – вид превентивної роботи, спрямований на здійснення освітньо-профілактичних заходів та інших педагогічних моделей впливу на особистість з метою попередження різних видів небезпечної поведінки на ранніх стадіях відхилень. Вона ґрунтується на позитивній педагогічній діяльності, мета якої - своєчасне виявлення та виправлення несприятливих інформаційних, педагогічних, психологічних, організаційних та інших факторів, що зумовлюють відхилення у психологічному та соціальному розвитку дітей у їхній поведінці, стані здоров'я.
Зміст соціально-педагогічної профілактики: взаємодія у формуванні знань, умінь, установок та мотивів свідомого вибору про соціальних моделей поведінки; підготовка та розповсюдження превентивної інформації через друковану продукцію, засоби масової інформації, спілкування на рівні міжособистісних стосунків, інші форми соціально-педагогічної роботи.


Превентивна допомога і корекція - вид психолого-педагогічної та медико-соціальної діяльності, що полягає у допомозі окремим категоріям групам ризику (зменшення шкоди, допомога з метою самодопомоги). Це передбачає психолого-педагогічний та соціально-терапевтичний вплив на особистість з тим, щоб вона сама навчилась допомагати собі, розв`язуючи багато чисельні проблеми, що провокують на деструктивну поведінку. На цьому рівні є доцільними:


  • реалізація програми превентивного виховання з «групами ризику» із залученням державних, громадських, конфесійних організацій, волонтерів; 

  • патронажна робота з «групами ризику», неповнолітніми із дисфункціональних сімей по усуненню соціально-психологічних передумов деструктивної поведінки; 

  • організація різноманітних форм превентивної освіти, проведення дозвілля. 

Адаптація. реабілітація та ре соціалізація полягає в реконструкції соціокультурного оточення для різних категорій дітей, допомозі в спілкуванні та навчанні з метою відновлення втрачених соціальних зв'язків або адаптації в соціальній життєдіяльності. Необхідними заходами такої роботи є:


  • науково-методичне забезпечення превентивної соціально-терапевтичної роботи у школі; 

  • співпраця і науково-методична підтримка роботи служби у справах дітей, служб «Телефонів довіри», інших закладів, до функцій яких входить вирішення проблем негативної поведінки дітей; 

  • науково-методичне сприяння організації і розвитку взаємо підтримки неповнолітніх; 
Форми та методи роботи

  • години спілкування; 

  • тренінги; 

  • «круглі столи»; 

  • спільні з батьками заходи; 

  • консультаційні пункти; 

  • діяльність органів учнівського самоврядування; 

  • інтелектуальні та розвивальні ігри; 

  • гуртки за інтересами; 

  • конференції, диспути, дискусії; 

  • дні відкритих дверей; 

  • уроки; 

  • батьківські збори; 

  • моніторинг; 
  • шкільні газети. 


Основні заходи 



№п/п

Назва заходу 

Термін  проведення 

Відповідальні 

1.

   Взяти на облік учнів, схильних до правопорушень, учнів, які потребують корекції поведінки, учнів з сімей соціального ризику. 

Серпень-вересень

КК(класні кер.)
РП(Рада профілактики)

2.

  Розробити індивідуальний план роботи з важковиховуваними дітьми 

Серпень-вересень

КК
РП 

3.

   Поновити куточок правових знань. 

Жовтень 

Вчитель правознавства

4.

   На засіданнях учнівського самоврядування (центр Дисципліни та порядку) заслуховувати учнів, схильних до правопорушень. 

1 раз в місяць 

ОДК
Голова Ради профілактики

5.

   В класах проводити години спілкування, диспути на орієнтовану тематику:
- “Як керувати своїми вчинками”
- “Право і закон”
- “Що головне для тебе в житті”
- “Чи знаєш ти свої обов’язки”
- “Від пияцтва до злочину – один крок”
- “Шкідливі звички”
- “Згубний вплив тютюну на здоров’я підлітків”
- “Відповідальність людини за вчинки, скоєні в стані наркотичного та алкогольного отруєння”
- “Що ви знаєте про СНІД?”
тощо. 

Протягом року 

КК 

6.

   Спланувати і провести місячник правових знань, включивши такі заходи:
- анкетування учнів різних вікових груп;
- години спілкування про право і закон;
- зустріч з працівниками правоохоронних органів, лікарями;
- обговорення газетних статей та літературних творів на морально-етичну та правову тему;
- розважальний позакласний захід з правової тематики
тощо. 

Згідно плану 

Вчитель правознавства
КК
Вчитель правознавства

7.

   З метою покращення успішності та дисципліни учнів проводити операції-рейди: “Урок”, “Вулиця”, “Перерва”, “Запізнення”, “Дискотека”, «Портфель». 

Регулярно 

ОДК
КК
Члени батьківського комітету

8.

   Організувати виступи на робочих лінійках по результатах навчання, виховання учнів; чергування класів. 

Щопонеділка 

ОДК
Центр «Дисципліни і порядку»

9.

   В порядок денний класних батьківських зборів включати питання на правовиховну тему. 

Згідно плану 

КК 

10.

   З метою виявлення причин порушення дисципліни окремих учнів проводити психолого-педагогічний консиліум. 

Згідно плану 

КК 

11.

   Питання “Превентивне виховання школярів” заслухати на методичному об’єднанні класних керівників. 

Згідно плану 

Голова РП
Голова МО класних керівників

12.

   Провести загальношкільні батьківські лекторії з питань правентивного виховання. 

Згідно плану 

Лекторська група 



п/п 

Назва заходу 

Термін  проведення 

Відповідальні 

1. 

   Взяти на облік учнів, схильних до правопорушень, учнів, які потребують корекції поведінки, учнів з сімей соціального ризику.
Розробити індивідуальний план роботи з важковиховуваними дітьми

Серпень-вересень 

ЗДВР
КК(класні кер.)
РП(Рада профілактики) 

2. 

   На кожного з вищевказаних учнів завести картки, дати їм доручення, закріпити наставників, вести за ними спостереження. 

Серпень-вересень 

КК
РП


3. 

   Поновити куточок правових знань. 

Жовтень 

Вчитель правознавства 

4. 

   На засіданнях учнівського самоврядування заслуховувати учнів, схильних до правопорушень. 

1 раз в місяць 

ЗДВР
Голова Ради профілактики
організатор 

5. 

   В класах проводити години спілкування, диспути на орієнтовану тематику:
- “Як керувати своїми вчинками”
- “Право і закон”
- “Що головне для тебе в житті”
- “Чи знаєш ти свої обов’язки”
- “Від пияцтва до злочину – один крок”
- “Шкідливі звички”
- “Згубний вплив тютюну на здоров’я підлітків”
- “Відповідальність людини за вчинки, скоєні в стані наркотичного та алкогольного отруєння”
- “Що ви знаєте про СНІД?”
тощо. 

Протягом року 

КК 

6. 

   Спланувати і провести місячник правових знань, включивши такі заходи:
- анкетування учнів різних вікових груп;
- години спілкування про право і закон;
- зустріч з працівниками правоохоронних органів, лікарями;
- обговорення газетних статей на морально-етичну та правову тему;
- вечір-конкурс вихованих
тощо. 

Згідно плану 

ЗДВР
Вчитель правознавства
КК
Вчитель правознавства

7. 

   З метою покращення успішності та дисципліни учнів проводити операції-рейди: “Урок”, “Вулиця”, “Перерва”, “Запізнення”, “Дискотека”. 

Регулярно 

ЗДВР
КК
Члени батьківського комітету

8. 

   Проводити лінійки по результатах навчання, виховання учнів; санітарного стану класів. 

Щопонеділка 

ЗДВР
Самоврядування

9. 

   В порядок денний батьківських зборів включати питання на правовиховну тему. 

Згідно плану 

ЗДВР
КК 

10. 

   З метою виявлення причин поганої дисципліни окремих учнів провести психолого-педагогічний консиліум. 

Згідно плану 

КК 

11. 

   Питання “Превентивне виховання школярів” заслухати на педраді, методичному об’єднанні класних керівників. 

Згідно плану 

Дирекція школи
Голова МО класних керівників

12. 

   Провести загальношкільні батьківські збори з питань правового всеобучу. 

Згідно плану 

Лекторська група


Немає коментарів:

Дописати коментар